Consumul suplimentar inclus in facturile la apa detine cea mai mare pondere a reclamatiilor facute de salajeni la Compania de Apa Somes Cluj Sucursala Salaj. Furnizorii acestor servicii spun ca nu au nicio vina pentru supraincarcarea costurilor. Acestia sustin ca plusul de apa de pe facturi va disparea abia dupa remedierea unor defectiuni ori dupa efectuarea bransarii individualizate.
Salajenii sunt tot mai nemultumiti de valorile mari ale facturilor la apa, acestea avand incluse pierderile de pe reteaua de alimentare. Consumatorii nu sunt dispusi sa plateasca decat consumul real, indicat de apometrele din apartamente si nu sunt de acord sa suporte costul apei irosite din conductele de la subsol si de pe coloanele interioare ale blocurilor. Reprezentantii Companiei de Apa Somes Cluj Sucursala Salaj atrage atentia beneficiarilor serviciilor de apa si canal ca responsabilitatea consumatorilor incepe de la contorul aflat la limita de proprietate, de unde atat stadiul fizic al retelelor cat si cantitatea de apa consumata se rasfrange in mod direct doar asupra lor. Mai precis, pierderile inregistrate de la contorul montat la subsol pana la apometrele din apartamente se suporta de proprietari. Retelele interioare apartin imobilului, fie ca ne place, fie ca nu, pentru ca ne-am dorit sa fim proprietari. Tot ceea se intampla pe scara blocului ii priveste pe locatari, a mentionat directorul CAS Sucursala Salaj, Marcel Zaharia.
Suntem taxati, conform legii
Din volumul reclamatiilor primite la Compania de Apa Sucursala Salaj cea mai mare parte invoca faptul ca acestea ar fi umflate. Marcel Zaharia a explicat ca potrivit legislatiei, factura este emisa in baza citirii contorului de la limita de proprietate si datele inregistrate de acestea sunt corecte.
In 99,99 la suta din cazurile in care am avut reclamatii ca cititoarele de apa de la limita de proprietate a imobilului ar fi defecte si ar inregistra o cantitate de apa mai mare s-a constatat ca ele functioneaza chiar foarte bine, expertiza acestora realizandu-se in prezenta reprezentantilor Biroului Roman de Metrologie. In situatia in care ar fi vreo defectiune, noi avem obligatia sa achitam facturile calculate eronat. In prezent, dar si in urma cu 15 ani, se factura diferenta dintre suma citirilor contoarelor de apartamente si contorul general. Este normal sa apara pe factura costul apei pierdute din cauza unor defectiuni pe retelele de distributie de la subsolul blocurilor sau pe coloanele dintre apartamente, a afirmat interlocutorul nostru.
Apometrele din apartamente, expirate
In ultima perioada, respectiv de 15-17 ani, pierderile au fost suportate de cetateni. Toate contoarele generale montate de unitatea noastra in camine protejate la limita de proprietate a imobilului indeplinesc conditiile si normele tehnice legale, au verificarile metrologice la zi. In schimb, contoarele de apa din apartamente nu respecta conditiile tehnice legale. Ele au fost montate din anii 1997 si pana in 2002, pe cheltuiala proprietarilor. Majoritatea repartitoarelor de costuri (apometrele de apartament) nu sunt supuse legii metrologiei din Romania. Ele nu sunt contoare de bransament si au cel putin zece ani durata de utilizare, desi legislatia prevede ca aceste aparate de masura sa fie folosite doar opt ani, a aratat directorul CAS Sucursala Salaj, Marcel Zaharia. Montarea apometrelor, potivit aprecierilor reprezentantului CAS a dus, de la acea data si pana acum, la o rationalizare a consumului.
Citiri, sub valoarea contorului
Marcel Zaharia este de parere ca, totusi, nu se justifica inlocuirea contoarelor din apartamente. Vina pentru consumul suplimentar o au retelele interioare vechi si cu multe defectiuni. Sunt cateva blocuri in Zalau care si-au refacut intreaga instalatie interioara si din acest punct de vedere nu sunt probleme, pierderile fiind zero (cu mentiunea ca citirea tuturor contoarelor sa se faca in aceeasi zi). In schimb, sunt blocuri care au subsolurile distruse, la care se aude doar cand treci pe langa ele cum curge apa, non-stop. Daca aceste avarii nu sunt remediate, costul apei se repartizeaza in mod egal pe apartamente, sau in mod exceptional, in functie de numarul de persoane, a spus directorul CAS Sucursala Salaj. Nu doar retelele interioare deterioarate cauzeaza consumul suplimentar de apa, ci si pozitia sau uzura apometrelor din interiorul apartamentelor, sau consumatorii (masini de spalat) neracordati la contor. Marcel Zaharia sustine ca sunt unele diferente datorate unor proprietari, care din rea vointa, nu lasa seful de scara sa faca citirea, ei dand valori mult mai mici, ceea ce duce la aparitia unor diferente de zeci de metri cubi de apa.
Individualizarea, din nou solutia salvatoare
Zalauanii, si nu numai, pot scapa de grija consumului suplimentar daca au reparat instalatiile interioare ale blocului, daca citirile apometrelor sunt cele reale si daca aceste notari se fac, simultan, in aceeasi zi. Dupa parerea lui Marcel Zaharia, pentru ca numarul reclamatiilor sa scada e nevoie de individualizarea consumului, solutie care are nevoie de acceptul tuturor locatarilor. Din pacate, desi s-a batut multa moneda pe aceasta varianta si in urma cu un an, in municipiu nu exista imobile cu consum individualizat decat cele nou construite (din 2006 si pana acum). Exista in Zalau zece solicitari inregistrate, de la proprietari de apartamente din blocuri vechi, care inca nu au prins contur. In schimb, la Jibou, sunt zece proiecte depuse spre avizare si la cateva imobile se lucreaza deja pentru separarea consumului. La nivel de judet, valoarea totala a datoriilor cumulate de mai mult de un an de la populatie se ridica la peste 300.000 de lei. Sunt 300 de dosare in instanta, cu titlu executoriu, pentru care se urmareste recuperarea creantelor ce cumuleaza pana la 180.000 de lei.